Alla inlägg under maj 2015

Av Maria Karlsson - 29 maj 2015 14:03

     

Bakar hamburgarbröd storlek XXL 


Aldrig gjort det tidigare ... Per Mobergs recept 


Få se om mina middags gäster tycker om min middag idag o tårta hihi 

Av Maria Karlsson - 29 maj 2015 09:28

Jag lovar alltså 


Jag ser allt! 


Finns ingen restaurangägare inom.branschen som.skulle vilja ha mig som ko trollant för att jag är stenhård! 


Till skillnad mot nuvarande som ser mellan raderna som tex


Buffe sallader osv skall alltid serveras hållas framme med skydd av tak .... flr minska ko taminering under de 4 h utdukning


Jag vet flera verksamheter i Härnösand som abosomut INTE följer den livsmedels ha teringslagen ...


Minsann ! 


Jag är nog jättejobbig ha på en arbetsplats för det enda jag skulle först göra är att rensa och städa och städa o städa och uppmärksamma allt som.i min verklighet iaf inte överensstämmer med lagen ...för att få svar på vilket sätt det ändå tydligen är godkänt! 


Jag varit på många pizzerior där de placerat möbler framför dörrar och mitt i en utgångsväg ... jag u drar faktiskt om kommunen inom livsmedels ha terings kontrolla ter och alla gubbar som jobbbar på brandsstationen sätter skyddsglasögon på sig vid besöken av privat art inom dessa restauranger? 


Vad säger det? 


Jo ! Det säger att jag blir bemött ur er egna privata uppfatrning som.påverkar mig negativt att ni ser på mig som.om.jag skulle göra likvärdigt ... att säga en sak och handla annorlunda 


Men jag är INTE sån! 


Jag är ÄRLIG och alltid varit! 


Jag säger inte jag ska starta en verksamhet till er proffessionellt för att sedan gå göra något annat ...till skillnad mot överlaget av er faktiskt


Och jag tycker det är så ILLA not mig att tro jag skulle göra åtskillnad som ni gör mellan privat och karriär...


Jag skulle inte som brandman kunna gå på pizzwria där tydligen handikappdörren inte går öppna för att möbler är placerad framför...utan att säga till


Jag skulle inte gå på min lunch inom kommunenoch äta av en vuffe utan att säga till att den är fwlaktig hållbart framdukad och plqcerad 


Jag skulle inte göra så som.ni gör! 


Därför anser jag ni ska lyssna på mig och vara er karriäs trogen med bemöta mig utan er egna skeptism om hur ni närmast själva är och se på mig korrekt öppet och INTE skapa er fantasi om det ni tror jag ska göra .... 


FRÅGA MIG inte ta egna antagningar mellan raderna åt mig ur och från er själva 


JAG är 100% SERIÖS 


TRO PÅ MIG 


LITA PÅ MITT ORD 


GE MIG EN CHANS! 

Av Maria Karlsson - 29 maj 2015 08:31

Jag har gått kikat på olika lokaler i Härnösand 


En veckas praktik på Rutiga duken för dels min kockutbildning och dels för lokal utformning


Den är egentligen sämre än min lösning på lokal efter lokalutformnings lagen ... brandskydd osv.


Lindex har butik i källaren som enligt brandskyddlagen absolut inte har en enda utgång på samma plan ...ens ...fast det är lag 

Inte finns det föndter eller dagsljus heller ...


På kommunen fick jag till svar att min tanke att nischa känslan mot havet och den käbslan att sitta i vatten elementets omfamning med ljuset ovanifrån så sa arkitekten att jag inte var verklighetstrogen ... 


Men vad faan lindex källarbutik då? 


Den är ju egentligen inte alls bättre än min ritning ... så hur kan då Lindex vara verkligt godkänd men inte min ritning tidigare ... 


Det gör ont i mitt hjärta få såna svar från en av kommun gubbarna om min tanke att den inte är realiserbar då tydligen r

Kommunen godkänt 2 verksamheter likvärdig lokal som den jag tä kt och pla erat för med faktiskt sämre brandskydd och sämre godkänd lokal med takhöjd antalet gäster per kvadrat och gällande handikapp toalett och för inte påstå aäkerhet ur punkt för personal med rygg emot ingång ? 


Jag tycker att med tabke på mina besök hos vissa pizzerior har jag ju starkt ubdrat hur dom kan bli godkända gällande livsmedellagens restaurangs krav lokal och hygien samt hur det är godkänt gälland utrymningsvägar....


Jag har tänkt på allt det där och anser ju att om Lindex får hålla kunder nere i en källare så borde jag få ha cafe i en sutterängvåning med oxå trapp och SKILLNAD direkt dörr utgång 


Mörker är knappast ett problem.för mig eftersom mina gäster sutter i direkt anslutning till utgång och OCH glasdörrsöppning till uteplats... 


Vart får lindex sitt ljus ifrån då i sin källarbutik ? 


Jag ska ju ändå ha känsla av havet och ha ets djup med vågornas skiftningar med spotlights i taket ... ledljus osv. 


Klart att min planlösning och inrednings arkitekt fungerar.


Det som.jag hade fel på är att mina första skisser inte alls var bra 

Där hade ju arkitekten helt rätt ... 7 meter handikapp räls in mot entren är ett krav tydligen ... 


Samt att det var bättre flytta restaurang köket ner till sutterängvåningen istället för mellan plan"" ... och på Hässelbyslott som vi besökte förra året ... där hade ju dom köket på källarvåning och serveringen övre mellan plan och ute samt UTHYRNING av övre vå ing till advokatbyrå


Det är precis så jag ska ha 


Cafe med relax i suttterängvåning 

Sercering med att börja med lilla matsal i sutterängen och stora matsalen mellan våningen och mitt boende på övervåningen.


Det jag måste göra är åtskilja sutterängvåningen med stängd dörrar till mellan våningen 


Och åtskilja privat bostaden längst upp övre våning med nedre våning ... viktigt oxå för brandskydd gällande brandcell ... 


3 slutna våni gar med dörrar -KLaRT


Varje våning ska ha 2 olila utgångar på olika nöjligheter utrymningsvägar ... - klart 


10 meter till närmaste utgång från ett rum = klart


7 meter ha dikapp ramp = asfaltväg minst 10 meter = klart


A lastnings plats med tak = klart 


Grovingång = klart 


Extra bred entre = klart 


Handikapp toalett = klart 


Resten är betänkt och offerter är begärda att få in. 


Hur många restauranger i Härnösand har habdikapp ramp till sin entre???? NÄSTAN INGEN! JAG HAR GÅTT RUNT KOLLAT! 


HAR ALLA RESTAURANGER / CAFER GODKÄND VARUMOTTAGNING? = NEJ! 

Finns dom.som bär genom kund entren ...


Har alla cafer personal toalett = nej 

Har jag personal toalett = ja 


Finns ombytesrum till personal= nej 

Har jag ombytesrum till personal = ja 


Har jag ergonomiskt nära mellan arbetsytor utan massa extra gångsteg ? = ja ! 


Har alla verkssamheter ergonomiska lösningar för minska gång med kastruller och lyft mellan arbetsbänkar spis och såvidare = nej! 


Jag har orsnat så det går att stå på en enda plats och arbeta mot 2 skillda ytor för minska arbetsbelastning och tunga gångvägar mellan... = JA! 


Har alla cafer skillda ingångar mellan REN och SMUTSIG disk? 

= NEJ! 

Har jag det = JA! 


Än så lä ge anser jag nig tänkt på det mesta och har svar på delar som ka ske inte helt fyller kvoten men jag menar ÅTSKILLNAD skall man i kommunen inte göra mellan verksamheter anser jag ;-) 


Länstyrelsen ger inte mig startbidrag eller något mikrobidrag eller nått pågrund av konkurransen.

Men kom ihåg då att nybygge i kommunen av hotell skall inte ges av lä styrelsen någit bidrag heller då pga av kpnkurransen mot de andra i kommunen.

Det ska vara lika för alla oa sett ägare av verlsamhet inom samma branschområde.


Jag har mött bara motgångar och hård förhandling ... med nästan alla inblandade aktörer ... men jg står på mig och står fast och erkänner att jag är en typiskt stark driven entreprenör som vill utvecjla mig även om jag blir syr av alla STOP och motgångsr jag mött.


Jag är glad idag trots allt att min första skiss av planlösning inte blev godkänd och jag känner att jag utvecklades och såg nyamöjligheter 


Skattemyndigheten är skitnoga med sina regler och det har varit alltid något som satt hinder rent skattemässigt oxå även om det praktiskt fu gerade så fu gerade det inte på papperet...


Fungerade det på papperet så var det praktiskt det inte var möjligt.


Riktigt spindelnätande som fått mig växa och lärt mig massor


Tillräckligt för diplomerad arbetsmiljö inom storkök och restaurang dettta år. 


Men helt ärligt ... följs lagen på arbetsplatserna = SVAR NEJ.


Det tänker hag försöka med iallafall ... inte bara för art det känns bra med rwnt mjöl i påsen men oxå för att jag är så renlig av mig och nogrann.


Efter arbetat som undersköterska är ju renglighet och hygien A och O . Tyvärr skiöjer sig det enormt från sjukvården till livmedelsha tering faktiskt ... och det har jag märkt att om vi skulle byta personal från restaurang till sjukvård skulle restaurangerba vli mer kliniskt renligare och sjukhusen mera nerkontaminerade .... helt ärligt , det är så sant.


Jag vet jag kollat ... 


Jag ska ha sjukvårds hygien på min arvetsplats och renlighet som är så tydlig att mina gäster ska vara trygga med att det serveras god bra hållbara livsmedel som är nogrannt förvarda..


Det är min verksamhets styrka i längden ;-) 


Samt så lite farliga medel det går mest ekoöohuskt vänliga tom i städningsmaterial osv.


Såärdet gött folk! 





Av Maria Karlsson - 28 maj 2015 14:10

 

Har gjort en ritning idag på investering nr 2 


Jag har skissat lite tidigare oxå men inte kommit underfund med vad som känns bra.


Så vlev inspirerad av snickarna hos grannen som håller på med grannen garage tak , så efter min 2 h sovmorgon., och efter promenad så satt jag på balkongen. 


Skissade då lite lätt på kladd.


Sen började jag städa ... då står barnen ser jag utanför mitt fönster och vill jag ska komma ut. Berättade jag att det skulle ta lite tid städa klart ... då svarade barnen att dom skulle stå vänta på mig. 

Så när jag då städade då stod 3 styclen småhuvuden tryckt not köksfönstret och knackade .... så jag fick fusk torka golv.


Sen ut med katterna och nu har jag inte kommit längre än sitta på framsidan och just nu fullt upp med barnen.


En flicka fråga ... pekade på förråda dörren och frågade :- Har du kossor där? Haha 


Nu sitter en pojke bredvid mig ... i stolen bredvid ... verkar ty sig tyst till mig medans jag skriver lite.


Roligt att barnen gillar mig :-D 


Zorro han fick träffa på en honkatt sen då var tur jag höll fast honom för han blir ju arg på andra katter och ska jaga bort dom. 


Den har jag stått med hopprep med barnen 2 tjejer så hade jag täbkt gå in käka lite lunch ... så säger tjej att hon ska vakta mitt hem. Har du inte en docka och dockvagn hemma som.behöver gå ut ...joooo svarar tjejen men jag ska vakta hos dig ändå hahaha hahaha 


Jhaaa så ska väl gå in äta nu då ... medans jag har chansen haha 

Av Maria Karlsson - 28 maj 2015 10:02

Jag är jättesvag för dofter


Det är ju underbart känna så mumsiga dofter 


Saknar själv min egen doft och har inte köpt en parfym på flera år 

Närmare 8 år minst ! 


Funkar bra ändå :-D


Men visst, det skulle kännas bättre självkänsla om jag hade min egen doft. Dey skulle förstärka min tydlighet som person gentemot min omgivning.


Detsamma gäller i mitt cafe , det ska kännas då man kliver in vilket doft cafet vill förmedla i en känsla hos kunden.


Första jag alltid gjort är att sniffa mina barn då vi hade varannan vecka boende ... jag hade jättesvårt för att känna en annan familjs doft på mina flickor. Det kändes KRÄNKANDE mot min modersinstinkt att utsätta mig varannan vecka för en känsla av olust möjligt hot genom att dofta objuden doft på mina flickor.


Därav har jag ALLTID städ dag Torsdagar och familjekväll på fredagar, med tjejkväll och dusch o bad o måla naglar osv för jag kände mig ovälkommen med pappans hem dofter och hans sambos familj dofter på MINA FLICKOR


Det var både glädje och olust i det första mötet.

Glädjen få se mina flickor vilja tycka om hålla om och välkomna går fram tar om och doftar...... OKÄNT!


Det är så fruktansvärt hjärtslitande för varje anknytnings stark mamma !!! 


På killar är jag lika känslig på doft... gillar jag grabben men inte kan anknyta till doften spelar det ingen roll att han är världens bästa... funkar inte i längden.


Jag kan känna i affärer vissa dofter och kommit på mig själv följa omedvetet vissa dofter ... pinsamt ibland att jag kommer på mig själv stå extra nära för att det doftar gott.


Just mat affärer har ju doften som en lockelse ... det är inte för intet att man har utblås från köket ut mot parkeringen eller dessa nybakade bröd direkt innan för entren eller den grillade kycklingen på värme ... det skapar omedvetet köpbeteende 


Åååååhhh jag vet att det funkar jättebra på mig! 


Jag tycker och mår dåligt av behöva tex ha  haft kaninerna inne och kattlådan inne för att det tar på min energi gå runt känna en doft som är menad att skapa distans i djurlivet. 

Omedvetet går ju jag hemma och kan inte slappna av ytterligare för att min kaninbur ute bur står orörd i Bollsta och katterna är innekatter eftersom jag ändå ska flytta snart igen ... och det är faan ingen som.tagit hänsyn på effekterna av vad ovh hur det påverkar min hälsa i andra hand av frånvaron av mina flickor genom att jag har socialbidrag och det styr mitt boende och ekonomi fullt ut! 


Det hela har varit för jobbigt denna kyliga period med så starka dofter i mitt hem, ouppackade flyttlådor och allt i platssäckar och sen all extra städning och aldrig känna sig lugn. 


Blir så mycket mer arbete för mig att det tar energi som.är påtvingat mig och ett val som inte alls är mitt egna UTAN pappans socialens och tingsrättens! 


Ingen som.tänkt på mig utan använt informationen till vetskap göra det SÄMRE för mig... och effekterna nu efter 11 månader slår sig på mig med sämre hälsa stress press och minskad ork som.följd. 


Jag har inte utrymmet att kunna ta egrt beslut göra den här situationen bättre för det är socialen som styr mig kring deras norms lag följd räkning. 


Enda som kan hjälpa mig är att jag får en chans nu att köpa fadtighet privat Öppna upp för cafe och relax samt få en betald sysselsättning. 

Och det är enda motivationen som lever aktuell aktiv hos mig inom mig varje minut för att jag vet det är enda vägen hem till mina flickor och min hållbara framtid.


Finns ingen annan lösning för mig! 


Så jag tänker nu att kanske jag ska spara och unna mig lägga ut min egna doft här hemma Stärka mig själv genom aroma terapi 

Nu när ändå kaninerna kan stå ute och kanske kattlådan kan flyttas ut på balkongen ... så ka ske jag denna sommar får utrymme få känna att jag doftsr och finns och uppleva en bekant närhet i känsla


Sista 2 åren har varit för jobbig , det är som tvingats gå runt med illa doftande kläder varje dag ... det påverkar hälsan! 


JA! 


Mitt projekt 1 månad framåt är att ändra på min doft hemma och försöka förändra energin hos inom mig själv och det började lite för typ 1 1/2 månad sen då mamma köpt en nytt skööjmedel och jag märkte jag trivdes bättre framför tv med filten på mig


Tog ju ett tag tills jag insåg det car filten doft som fick mig slappna av mot den andra frätande mot kaninerna o kattlådan ... 


Det var underbart! 


Så jaaaa vem är jag i doft egentligen? 

Av Maria Karlsson - 28 maj 2015 07:15

Ibland har man bråttomt och behöver god mat enkel bära och hår äta på väg " 

Så jag har gjort meny alternativ till 2 take away menyer faktiskt med lite nytt tänk.;-) 


Allt ska vara i grunden tänkt nyttigt ... med utgångspunkt.


Ser ut som dock att jag kanske måste anställa en person på halvtid ... vi får se ...

Ovido - Quiz & Flashcards