Alla inlägg den 19 maj 2015

Av Maria Karlsson - 19 maj 2015 14:31

Ändå sedan jag gick mellanstadiet har jag haft stora problem med 

Röd hud 

Rött ansikte och 

Acne 


Det tog hårt på min självkänsla att vakna på morgonen

Se mig själv i spegeln och acceptera 

Gå på skolan ibland med stor skamsen känsla över nattens förändrade hud och 

Om jag hade dålig period med hård träningsperiod och var extra trött så syndes det än mer i mitt ansikte ...

Över dagen på skolan 8 h vägrade jag se mig själv i spegeln med mina andra tjej vänner för oftast hade ka ske bågon acne blivit stor eller blivit "mogen gul" som en liten böna 


Och det tog HÅRT extremt hårt på min självkänsla 


Värstq tiden innan jag kom så pass i ålder att smink vlev en naturlig vardag sk. Vuxen vardag kunde jag gömma mitt ansikte u der mitt hår eller tom. Alltid u dvika ögon kontakt för att jag helt enkelt var RÄDD för en mogen gul liten ärta ...


Det hände ju trots allt ändå att folk i nära socialt prat till mig ibland flyttade sin ögonkontakt mot just den där knallröda finnen 

Och då skämdes jag och det uppstod konstig känsla i " luften" för oss båda ...


Än idag har jag väldigt låg självkänsla pågrund utav mitt ansikte och min röda hy och acne 

Jag kan vara på bra humör gå på stan ...möta folk och sen kommer hem så har jag den där stora röda blemman mitt på kinden eller den där gula mogna bönan och det kan få mig än idag känna å gest över att jag inte själv kan styra det intryck jag själv vill som första intrycket på dom människorna jag möter.


Jag avskyr än idag ha min intima kille nära mig i ansiktet Tycker inte om närgågna mysprat där killen ser mig i ansiktet eller tittar på nin sämre hy .... för jag skäms och vet inte ibland vad det är för "bild" av mig han möter.

Ingen kille får titta mig nära i ansiktet eller ta på min hy flr jag skäms. 


Visst att det har med mina lite högre hormonhalter att göra ... jag vet det och är medveten om bukspottskörtelns påverkan utifrån min blodgrupp och genetik ... jag vett att det har med min kvinnlighet att göra och jag vet jag har vra hygien osv. 

Men .... det vet ju inte de andra ... som inte känner mig ...


Därför skäms jag 

Och därför är det ett handikapp för mig och alltid carit att gå runt med oro för hur min hy ändras över en arbetsdag.


Det är inte så accepterat hos alla i samhället att ha sä re hy, absolut inte för kvinnor som skall enligt norm.bära en typ av fasad för anses korrekt.


Jag misslyckas hålla uppe på den nivån i samhället och det har hänt bara förra året att vissa andra "tjejer" som har den där ytliga snygga borm.fasaden ogillat träna MMA nära mig då vi ligger kind not kind på träningsmattan ...


De drar sig undan min acnehy och det är kvinnor i min egen ålder som visar genom obehag i kropps beteende göra det dom kan för undvika den kroppsliga närheten av mitt ansikte...


Det är jättejobbigt handikapp för mig 


Det har inte så mycket med min sociala förmåga att göra utan det är en ren medicinsk fråga om acne och lika samma.som jämföras med att du själv inte kan styra vilka kläder du går klädd i ....som att du inye fick välja själv folkets föesta i tryck pågrund av något i din klädsel. 


36 år och ännu acne röd hud och ännu skämms .... 

Ovido - Quiz & Flashcards