Alla inlägg den 10 maj 2015

Av Maria Karlsson - 10 maj 2015 09:05

Jag har gjort min affärs budget utifrån 4 h arbetsdag men jag är ju helt ensam 

Jag kan ju arbeta hela dygnet runt ju! 


Räkna om göra om ! 


In med slantarna ! 


Jag kan ju öppna mitt cafe 6 på morgonen till 22 på kvällen! 


Räkna om göra om! ;-) :-p 


Hehehehe Jag är ju ensam.utan barn så vadför bara jobba 4 h då? :-D 

Av Maria Karlsson - 10 maj 2015 08:01

Jag har ju utbildning inom säkerhet gällande butik och inredningsplacering


Men jag har faktiskt inte kunskap angående säkerhet och skydd 

Gällande ÖVERVAKNING


Och jag känner att Brandskydd har jag bra kunskap om men inte faktiskt för övervakning


Det är inte något som tillhör mig att ens bära sådan tanke själv 

Har tom. Svårt att i MMA o Aikidon osv. Låtsas gå på attack mot någon annan... har flertalet gånger fått höra jag måste lära mig ...men det finns som inte inom mig.


Men om jag täbker skydd i form övervakning , då kan jag ju förstår det hela lite bättre.


Och det är något jag inte räknat med i min budget för versaknhets start... och det MÅSTE jag nu studera vidare på.


Jag kommer ju oxå precis som Habdelsbanken dela en ingång och mellanvåning med boende. 


Precis likadant! 

Så det är ödet att jag skulle inse det i Fredags att säkerheten inte är påtänkt tillräckligt i min framtida verksamhet.


Tillstånd för övervakning måste jag söka. 


Samt special lås ... det är dock medräknat nya dörrar med kodlås


Video övervakning ... är viktigt för mig med 2 ytterdörrar ... ingångar 


Så jag måste räkna med kanske 20 000 kr på fastighetens övervakning med installation och tillstånds prövning.


Övercakning från kassan och kök men även i bostaden min ... 


Och sen måste jag kolla upp säkerhet gällande vakthund vilket jag har nu hemma men gällande i verksamhet? 


Jag måste göra det TRYGGT med larm oxå 


Vad kostar larm då? 


Herregud blir bara dyrare och dyrare det här 


NY BUDGET igen ! 


Ska ringa Försöka få en bollvägg så jag får lite vägledning framövers här i Härnösand.



Av Maria Karlsson - 10 maj 2015 07:31

Igår hade jag en äkta vila dag 


Sovde nästan 3 h mitt över dagen mellan ca 12-15 


Sen somnade igen efter kl: 22


Satt i sängen hela dagen tittade på tv och spelade bubble witch


Inte så mycket annat att göra och har inga pengar gå ut roa mig heller ensam lixom.


Vet det varit karusell i Härnösand men helt ärligt 


Vad ska jag dit åååå göra ? Har det bättre i sängen hemma med mina djur.


Idag ska jag hälsa på simhallen simföreningen. Jag tänker mest bara gå dit och kika hälsa. Inte så mycket mer.


Kanske det kan få mig känna glädje ... vi får se eller inte, vad och hur det känns för mig.


Kan hända jag lämnat den delen av simning oxå eller kanske det blir en ny frisk upplivelse igen i min annars så ensamma helger.


Bättre jag hjälper till där än sitter hemna ensam, answr jag.


Så blir tights o tröja på mot simhallen! 


Först promenader med hunden och lunchmiddag... 


Nu slöa ! 

Av Maria Karlsson - 10 maj 2015 07:20

Jag hade somnat igår då det ringde på dörren


Hunden skällde och jag skyndade på klä på mig kofta o öppnade dörren


Där står eb afrikansk 13 år gammal flicka och ber om hjälp ...

Vad för hjälp frågar jag ... 


Hon kan inte uttrycka sig riktigt men säger sen 

Låna telefonen 


Jag som har en vakthund o 2 innekatter kan ju inte lppna dörren utan säger att jag tyvärr inte kan låna ut något och det inte går så bra.


Hon var ju på väg in före jag hann fram till dörren ... ringde å ringde och öppnade ... då jag glömt låsa


Så nu måste jag börja låsa dörren HELA tiden.


Men vem vet ... låter ju konstigt att 13 år flicka ska springa runt kl: 23,30 fråga om hjälp då hon har både mamma o pappa här boende tillsammans


Jag får inte det hela att gå ihop faktiskt.


En 13 år flicka ska inte vara ute så sent ensam heller ...och det är ju med risk hon hamnar fel hos fel person om hon ska spri ga runt söka mobil telefon mitt på natten en Lördag! 


Vilken fullhund som helst kan hon ju stöta på.


Njaeee sen grannen i Bollsta sparka o slog på vår gemensamma källardörr så har jag lärt mig att det kan spåra ur för vem som helst då man minst anar det oavsett hur oskyldig dom ser ut att vara.


Vem vet ... sist försökte hon ju slå sönder dörren och ta sig in grannen, vad säger att det inte kan hända igen.


Så för att gå tillbaka till säkerhet ... 


Så har jag INTE räknat på det i min verksamhet mer än olacering av kassa osv. 


Hunden min är skydd 


Men övervakning har jag glömt! 


Så jag måste ordna övervakningskameror i min verksamhet och söka tillstånd ...


Så det var ju tur jag kom på det FÖRE! ;-) 


Så är det! 

Ovido - Quiz & Flashcards