Alla inlägg den 25 maj 2015

Av Maria Karlsson - 25 maj 2015 21:37

 

Av Maria Karlsson - 25 maj 2015 21:34

 

Av Maria Karlsson - 25 maj 2015 12:35

 

När inte pengarna styr mina val i vardagen 

Vilket det gör till 98 %  just nu 


Och jag fick rabatt på valfri kaffe på konsum...

Då jag kunde välja utan en ekonomiskt sparande tanke då ...


Stannade valet på cafe organica ...


Det är mervärde för mig! 


Och i mitt framtida cafe kommer just värdeord MERVÄRDE ekologiskt vara det styrande i min matlagning ... 


Att hjälpa är viktigt och jag tror i slutändan att bra val i vardagen skapar mervärde för mina barn in i framtiden


Det är min tro 

Av Maria Karlsson - 25 maj 2015 11:15

Igår med så många barn runt mig ... vilket jag oftast har 


Så fick det mig sitta igår kväll tyst och tänka 


Mina killkompisar undrade om något var fel ? :-) haha nåååväl ...


Om jag haft mina flickor här skulle jag med högsta trovärdighet ha hela lägenheten full med barn och säkerligen hungriga sådana ... 

Som det var då vi bodde i Brunne haha 


Mina flickor var små och kräsna förr i tiden och då började jag göra grytor som innehöll alla slags näringämnen i såsen ...eftersom barn kanske i te tycker om stark paprika eller röd lök /som sägs ha samma goda egenskaper som vitlök/ men i gryta har alltid mina barn ätit och där ed fått allt tillgodosett 


Så nu när jag varit arbetslös har jag lagat 2 riktiga måltider från grunden åt mina barn och effekten av det sommaren 2012 och 2013 var att mina barn fick mer energi och blev gladare och de mörka ri garna under ögonen försvann under sommarloven, då barnen bodde hos mig på heltid


Sen som.vanligt då skolan började och varannan vecka pendlandet började så dalade allt jag byggt upp


Man ska INTE förväxla vikt uppgång hos barn som välmående ...

Mat fattigmat såsom pannkaka hembakat pasta och andra fett socker fyllda föda ...som jag vet Ida bu står tillagar själv hos pappan ger ingen koreekt näring men kroppen går upp i VIKT av onyttigt fettsamlande som INTE ger energi! 


Kom.ihåg det ! 


Hursomhelst för återgå till igårdagens barn o djur 


Jag kan ha 5 barn 10 eller 20 barm ... för mig har det ingen betydelse ... det är lika enkelt och roligt oavsett...

Det kan ändock tänkte på igår det var just omikheten att barn i min närhet aldrig lekat olika beroende på genus tillhörighet som desaa utländska barn gör ...


Hos mig har alltid mina flickor via mig som jag är umgåtts med alla på lika villkor , oavsett kön 


Och det förbryllar nig lite nu faktiskt att det är så stor åtskillnad inom geuppen barn här med utländskt bakgrund


Det som är roligt är att jag brukar överbrygga olikheter och skapa ett samband med barnen som är lika för alla ...


Djur är ju en samlings tillhörighet till ALLA BARN oavsett ... och det var med stort intresse jag igår fick ägna mertiden till en utåtagerande aktiv kille som visade stort intresse bära och lyfta och röra katterna.


Det tar mig inte mer än 5 mi uter kanske för analysera och det stod mig snabbt klart att dessa barn inte är vana vid husdjur på vårt sätt att se och leva med djur, än mindre kanske inte alls har i sin bakgrund att någon vuxen föklarat hur djuren så enkelt visar sitt lynne och humör via sitt kroppspråk ... som tex så enkelt som kattsvansen gör 


Jag ägnade egen tid till pojken under tiden alla andra gav kaninerna mat bredvid och satt mig ner på mina knän och föklarade så pedagogiskt jag kunde vilken kä sla som just då låg bakom kattens Zimba svans föring .... med stora ögon möttes jag av en lätt ad och ett leende och aktiviteten gos pojken gick från hög till låg och han anknöt nu med en annan förståelse ... så vi tittade tillsmmans och jämförde oxå svansföringen på de våda katterna Zimba och Zorro... tills slut trots olika språk 


Tog han över mitt samtal och fortsatte där jag slutade ...

Därefter vad jag de äldra barnen hjälpa de mindre barnen och helt plötsligt från att 2 småbarn stått själva överöstes dom av 3 äldre barn som hjälpte mig ... så enkelt samarbeta ! :-) 


Efter rn stund så var pojken jättelugn och nu verättade i sin tur på sitt språk för den allra minsta pojken hur katten KÄNDE SIG!


Är inte det helt otroligt så säg !!!! 


Jag verkligen får mitt hjärta att slå dubbla slag alltså när jag känner att det jag gör skapar ett mervärde ... som växer 


Det är så det ska vara! 


Jag har lärt nina tjejer överbrygga olikheter och skapa samhörighet oavsett olikheter 


Tillsammans med mig har jag fått alla barn känna tillhörighet 


Och det är så enkelt skapa samhörighet tex via djuren i detta fall katterna och kaninerna 


Det är ju även bra för mina djur att dom får umgås med barn som dom.är vana vid sen mina flickor ....och mina katter är ju van vid alla slags barn sen vi bodde i kramfors ... 


Dom blir ju som spagetti i armarna på barnen så lä ge barnen inte gör illa genom tex dra hårt i svansen 

Vilket då skedde lite igår .... men jag blir aldrig arg ... utan jag gav min tid SKAPADE tid för förklara hur en känsla syns på kattens kroppspråk och uttryck!!! 


Precis som jag alltid givit min tid till mina flickor förklara , sitta prata och ge olika perspektiv.


Jag är inte den förälderna som lägger mina egna käbslor som ovanpå en situations temperatur ... jag kan behålla mig själv i nästan """ alla situationer som sådan och jag kan förstå och förklara tror jag och överbrygga olikheter ävem sräpråkmässigt 


Eftersom kärlek den känns oavsett miljö den befinner sig i


Det är ju ganska IRONISK att socialen säger mig att dom.inte har något att göra med att nina barn farot illa hos sin pappa och där dag tid och händelse kan stärkas och erkännts ...men då jag ber om hjäkp så fick jag i te det Maj månad förra året 


Då jag tappade mig själv och kände socialen jävlas med mig att även skicka brev om abonym anmälan och jag irionisk ringer upp säger högt att " JAG BEHÖVER HJÄLP MEN NI MÖTER MIG MED ATT GE MIG EN SNÄLL PÅ KÄFTEN GENOM.SKICKA ETT HOTELSEBREV! " 


DET ÄR JU IRONISKT ATT PAPPAN ERKÄNNER BLÅMÄRKEN BARNEN SÄGER DOM.ÄR.RÄDDA FÖR THERESE UTIFRÅN DET ONDA ÖGAT HON GÖR ... så är jag ironisk och homoristiskt påstår att mina barn far illa .... DÅ ÄR JAG BOVEN ?????!!!!


MEN KARL JÄVELN SOM.ERKÄNT ENOTIONELL UTPRESSA BÅDE MIG OCH MINA BARN OCH JAG BERÄTTAT MAJMÅNAD PÅ BESÖK MED PAPPAN - DÅ GÖR SOCIALEN I KRAMFORA INGE TING! 


NI VET VÄL ATT HAN ERKÄNDE ALLTING ! SAMT SA EN SAK OCH SEN ÄNDRADE OXÅ DET ÄR MENED! 


Jag har jobbat med barn 

Älskqr barn 

Jag är en bra mamma den bästa mamman


Och jag överbryggar olikheter och skapar samhörighet med ALLA barn och det har jag lärt dom att se förbi och känna ...


Jag la massa tid igår till tänka och förstå mig själv tillsammans med andra barn utan mina egna barn och jag blivit medveten 


Atr JAG ÄR BÄST MED BARN ! 


Jag skulle göra allt vad min kropp består av för att skydda alla barn och få dom växa i sig själva! 


Jag är bra  faan med alla barn! 


Det är jag som skapar samhörighet och håller ihop barnen ...oavsett hud ålder kön språk osv. Min kärlek som kvinna går igenom alöt det där och ser förmer än allt det där ytliga 


Och det såg jag även hos mina egna barn


Det är trots intressant se hur olika ändå kulturwr visar sig hos barnens lek och rörelse ute 


Mina flickor har lärt sig finna samgörighet utofrån ett intresse och umgås helt naturligt med alla tillhörigheter oavsett kön 


Jag menar ...


Jag är uppväxt med halva tiden pappa och hans sätt och vardag men även farmor och mamma hemma andra halvan och till min farfars förskräckelse hålla ord ing på mig ute på gården, vilket jag alltid gjorde massa hyss


Okey jag var en pojkjänta som liten en riktig troll unge ...


Och det är min styrka idag som mamma inser jag nu på det sätt jag fostrat mina flickor till hantera både sina tjejiga o killiga sidor med att inte göra åtskillnad.


Så hemma hos mig har killarna kommit ut från mina flickors sovrum med rosa kinder och blänkande röda naglar 


Lika som att jag och barnen tagit fiske spön och åkt metat med att lära sig gur en fisk ser ut på insidan ...


Lika som att vi bakat bullar ilag och ätit delat maten tillsammans ... vi har inte gjort åtskillnad ALDRIG 


Så jag får väl försöka visa min sida här oxå med barnen och öppna upp för intresse djuren och skapa samhörighet där då ... har mina flickor varit hos mig har med största sannolikheten rangordningen ÄNDRATS i barna skaran ...


Hur det mottagits vet jag inte men är ganska säker att leken mellan barnen har balanserats bättre med mina flickor här på plats precis lika som jag abser mina barn behöver olikhet i möten för att lära sig mer om sig själva


Det är inte alltid bra att försöka hålla barnen ifrån förändringar 

Så länge den förändringen sker genom varm kärlek 


Och jag önskade av hela mitt hjärta att mina flickor flyttade hem till mig denna sommar och vi fick bli en familj och lära oss mera av varandra och överbrygga rädsla och stärka våra perso ligheter med så otroligt fina barn som.bor här


Det finns så otroligt mycket mina barn skulle lära sig här och sen bli stärkt genom att uppöeva min mamma trygghet som är så tydligt påtaglig även för andra barn att jag är en extra givande hormonmamma ... på alla tänkbara sätt 


Det jag förklarat för Laban oxå att barn anknyter mig så snabbt och starkt att jag inte velat beblanda hans pojkar hos mig sålänge Laban håller på som.han gör med mig.


Men visst sim kompis ska jag kanske överväga bjuda in hans varn i sommar på gryta så dom.får leka med alla andra barn och kanske delar samma språk ...


Önskar mina flickor var hos mig ! 

Av Maria Karlsson - 25 maj 2015 11:09

 

Idag bestämde jag mig för tillaga enkel o jättebillig gryta för 4 pers


Fick kyckling av mamma då det var kampanj häromveckan på Konsum 10 kr eller nått sånt 20 kanske...


1 kg kycklingben 4 st 


Grädde låglaktos! Jat tål inte mjölk... 18 kr 


1 äpple 5 kr 


Krossade tomater 5 kr ica maxi 


Mango chutny ... - hade hemma redan :-) 


Salt o krydda ...


48 kr 4 portioner ... = 12 kr per portion + ris = mamma köpt hehe 


BILLIGT OCH RIKTIGT GOTT! 



Ovido - Quiz & Flashcards