Direktlänk till inlägg 15 juni 2015

Orättvist!

Av Maria Karlsson - 15 juni 2015 07:44

    Orätt att kvinnor med viss genetik får hjälp vid olika ohälsa problemarik av svensk sjukvård 


Hjärt o kärl sjukdom tex! Får vård som bekostas även andra genetiska sjukdomar ges gratis vård även vård direkt utifrån alkohol och rökning! 


Men vi kvinnor som utifrån graviditeter tappar viss spänst vi får faan inge sjukvård reparera en tydlig skada!!!


Det är faktiskt handikapp för mig som syns! Och gör större skada för mig som är singel att bära denna tjockmage som inte är direkt attraktivt!!!! 


NEJ! Jag är inte gravid! 


Bara jävligt tjock runt maggen! 


Jag frågat sundsvall om jag kunde få hjälp till magen och brösten men de svarade NEJ. 


Men då ska faktiskt inte folk som är sjuka utav alkohol, missbruk eller rökning heller få jävla sjukvård gratis !!!


Detta är diskriminering! 


Ni ser ju själv hur magen min ser ut ! Det är förskräckligt! 


Alltså skitSURT!

 
 
Cija

Cija

15 juni 2015 16:34

Du anser, om jag förstår det rätt, att om man röker ska man betala sin sjukvård själv om man blir sjuk i ex lungcancer!?

MEN du som av EGEN FRI VILJA skaffar barn anser att skattebetalarna ska tvingas betala för att du ska få operera din mage?????

En lungcancer är en sjukdom.....det är inte en mage efter en graviditet!!!
En lungcancersjuk person kan INTE gå till en plastikkirurg och be dem avlägsna lungan som är cancerdrabbad men DU kan gå dit o be dem fixa din mage och bröst om DU vill ändra på det!

Så jag förstår inte ditt problem!? :O
Det finns bra plastikkirurger i Sverige om man vill förminska sin mage!

Jag har cancer och av hormontabletter så ökar också min mages omfång......
Får jag då rätt till en operation för att jag är modell större om buken pga sjukdom?
Svar: NEJ!!!
Så....jag har fått min mage av sjukdom......du har fått din av graviditet.
Jag har INTE rökt, druckit eller någonting sådant....och jag får inte en "ny" mage! Så nej, jag förstår inte ditt inlägg :O

Ha en bra dag och ta tillvara på att du är frisk istället! :)

http://cija.bloggplatsen.se

Maria Karlsson

15 juni 2015 17:34

Finns olika perspektiv så låt mig utveckla mitt : jag börjar med säga att jag är ledsen för din cancer och önskar den är av art så det blir bra för dig. Jag kan inte sätta mig in i din situation men förstår att bakomliggande orsaker är av dess olika slag. Om skatte betalarna brukar sina medel till sjukvård anser jag det varit mera av gagn om det medel som finns används till det positiva och inte negativa. Med det menar jag att genetiska arv som ärftlighet utveckla cancer kan ges mera pengar för forskning mot förhindran eller forsk ing finna lösningar till förminska a talet insjuknande ... istället har vi staten som med lättja och vilja tillåter cigarett rökning och laglig försäljning av till stor del antalet högre nivå i sjuknade i cancer som direkt effekt och bieffekt av det valet. Det avlöser inte den enskilde att göra egna val, men jag hade mycket hellre sett att skattepengarna hjälpt som tex din släkt eller de med genetisk större risk utveckla cancer att hjälp er än betala sjukvård för upprätthålla ett beteende som efter tillfrisknande """ byts ut eller fortsätts mot samma negativa val i vardagen. Om jag förstår dig rätt var din cancer inte ett enskilt val i din vardag mellan tex cigaretten eller hälsan. Det är högst ledsamt och jag hade mycket hellre sett att medel lagts till förbättra utkomsten som i ditt fall än betala sjukvård för de som valt cigaretten före hälsan.

Samma som i mitt fall menar jag att orsaken till min större mage och sämre bröst är valet att välja livet. Och om skillnaden mellan före och efter mitt val orsakat sämre upplevelse av hälsa borde sjukvården hjälpa mig till återställa min kropp.

Jag känner många kvinnor som drabbats av bröstcancer och det legat genetiskt ... dom kvinnorna har fått hjälp till skapa bättra hälso upplevelse genom sjukvården bekostat tex nytt bröst.

Men dessa som av rökning av fria viljan insjuknar och kostar samhället enormt med pengar ska inte vi bekosta sjukvården till på den nivån som är accepterat idag.

Orsak och verkan.

Fria valet.

Staten skulle kunna börja kartlägga inkomster av cigarett försäljning och även alkohol för i resultat se huruvida de kan medvetet laglisera denna försäljning och skatteintäkter mot verkans grader av negativa effekter det kostar samhället per år.

Har inte det varit bättre att förbättra vår genetiska grund att enkelt ta ställning Ja eller Nej ...

Se hur pass stor introduktion staten godkänner mot våra barn in mot missbruk och framtida ohälsa.

Det är inte rätt!
Inte rätt att du som fått cancer ska behöva dela din rätt till sjukvård och ligga bredvid en annan person som oxå fått cancer pågrund av ett eget val där kanske tom du som ändå mår bättre får din sjukvård i andra hand gente den andre personen ... det är inte rätt.

Precis lika orätt är det att jag inte får hjälp till min mage o bröst men däremot bekostar staten sjukvård åt tex. Missbrukare med diverse behandlingshem och såvidare ...som till orsak är direkt beroende på svenska alkohol och cigarett politik vi har!

Som enligt forskning är inkörsporten till ohälsa.

Hur berättigar staten ett sånt val?

Ta bort cigarett och alkohol inom staten och fokusera på den mera positiva HÄLSA hos befolkningen. Lägg pengarna till HÄLSA och inte till underhålla ohälsa från det fria valet som ändå var statens val i från start.

Jag anser att man ska fokusera på långvarig investering i svenska medel och inte kasta bort det på " diverse björntjänster".


 
Cija

Cija

16 juni 2015 12:05

Jag kan till viss del hålla med dig och jag förstår nu hur du tänker men om man kör det "racet" du är inne på kan nästa steg bli att om du bryter benet när du åker skidor får du skylla dig själv och ska betala din egen vård.
Om ens barn ramlar ner från en klätterställning och bryter armen får föräldrar själv betala detta för de lät barnet klättra/barnet klättrade av egen vilja.....osv osv...

Så det är enklare att ha regeln...är du sjuk får du vård.
Annars blir det kanske att man kommer till akuten och får höra:"nja, men du valde ju av fri vilja att åka i bilen som krockade så då får du betala din egen vård".....

Det vill inte jag komma till :O

http://cija.bloggplatsen.se

Maria Karlsson

19 juni 2015 14:35

Försäkringsbolag har ju redan till viss del lagt gränser för då tex du vid skada eller sjukdom kan få ersättning. Skadar du dig vid olika tillfällen utan att följa de rekommendationerna som finns och arbetsmiljöregler osv. står både företag och privatperson på en ganska utsatt situation. Det påverkar indirekt. Vi står idag redan indirekt redan där.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Karlsson - 31 juli 2015 09:07

Jaaaaa men alltså   Jag ser    Jag ser    Ser minsann    Den där lilla BUSFRÖET    Åååååhhhhhhh vas underbart lyckligt    Så mörk och lik pappa i utseendet    Och    Med mina ögon ååååå bus i blick    SHIT!    ...

Av Maria Karlsson - 31 juli 2015 08:57

Nååååå enda som kan bli lite problem.i det hela    Är    Att om jag får en liten mulattis bäbis med en mystisk arab   Är att den lilla/ lille kommer bli allas våran ögonsten   Med andra ord höjd upp i skyarna ...   Jag som är sååå...

Av Maria Karlsson - 31 juli 2015 08:46

Vill ha en egen mörk mystisk arab    Åååhhhh ...    Vad sexigt!    Smaka sådär beskt besvärligt mumma ååååhhhh   Gud jag blir KÄR!    40 grader i mellanöstern    Snacka om MYCKET KÄRLEK    VILL OXÅ HA!    GIVE IT TO ME...

Av Maria Karlsson - 31 juli 2015 08:05

Stan idag igen   Skulle egentligen varit på promenad i park men dåligt väder    Så blir inget sånt    Jag är jättetrött oxå    Dessa regniga dagar och sitta ensam får djupet av kä slor att söka sig upp   Nåååå...    Pulled por...

Ovido - Quiz & Flashcards