Alla inlägg den 29 april 2015

Av Maria Karlsson - 29 april 2015 20:35

Kom inte påstå något annat än att det är jag som lärt mina barn matlagning


Trots så liten liten minimal mathushållning genom existens leverne under mina barns hela uppväxt hos mig så har jag ändå alltid haft mina barn med mig i köket.


I Brunne i Kramfors tom.grannbarnen med mig köket och lovar att då det bakades vetebullar på helgen då försvann typ 2/3 av bullarna på några sekunder haha haha 


Varje söndag har jag haft mat o bak dag hemma...


Min äldsta tjej visade sig ha detalj sinne för bakning på slutet och intresset för vilja bjuda på god bakning var roligare för henne 


Medans min yngsta älskar baka snabba kakor o mjuk kakor och älskar dock att ÄTA ... 


Mat ... skiljer sig på flickorna och konstigt nog så har dom alltid följt carandra och då ena systern bara åt köttet så åt bara den andre systern bara potatisen ... haha konstigt nog


Sista året på universitet och i omed överläkare föreläsningarna vi hade via epidemiologi så läste jag flertalet forskar rapporter om. Barn och symtom för överaktivitet som förändrades gällande valet av rätt livsmedel eller kosthållning.


Forskningen visa sockret metabolistiska systemet som är relativt lika i symtom överaktivitet och STRESS syntom minskades symtomen vid kost av socker föda ...pasta , potatis osv. 


Så sista åren hade jag ett system för mina barnveckor hemma där jag la upp planering för se om barnen fick bättre hälsa genom korrekt kost hos mig. 


Men ... sista året mådde nina barn jättedåligt och jag kunde ju inte följa upp måendet varannan vecka då barnen var hos sin pappa. SÅ jag ringde FÖRST int till socialen efter varit hos läkaren med ena flickan. 


Tyvärr sa socialen att det var inte upp till dom medla barnens behov mellan oss föräldrar utan ville jag följa upp mina barns mående på alla vardagar var jag tvungen söka ensam vårdnad. 


Så svarade socckärringarna. Anser deras plikt vore att lyssnat på mig och hjälpt till ur synpunkten barnens nående och MEDLAT 


Men tydligen car det fel av mig ebligt Malin E på socc i Kramfors begära stöd ifrån socialen .... som Malin skriver Löser konflikter på ett sämre sätt! 


Nästa gång Malin o resten skaran vetgiriga socc kärringar i Krsnfors söker jag stöd där ni inte har ett skit att göra eller säga till om ...jag vänder nig åt andra hållet under ytan framöver 


Up YOURS Malin E ! Kommer jag svara om du har åsikter om din egrn åsikt i frantiden ! 


Men hur somhelst så är det jag som introducerat mat o bak lagning till mina flickor. 


Så tråkigt jag inte får dela det intresset längre i vardagen mera ...men som jag förstår får Ida numer stå laga mat själv efter skolan. Duktig tjej som även lagar åt Moa :-)


Mammas jänter STOLT ÖVER ER! 


Älskar er ! :-)

Av Maria Karlsson - 29 april 2015 19:28

 

Usch för vakna till denna kyla idag 


Valde gå kortare promenader också 


Tvättstuga 6 tvättmaskiner ... det rullar på med smutsen här hemma minsann 


Trött idag sov från 15 till 17 strax efter tvättstugan


Laban kom hälsa på mig igår , jag var inte sur längre utan jag fick nog ur mig skällningen tillräckligt förra söndagen 

Men vaken till 3 inatt ...pratade mest hela tiden och Laban vlrv sur på mig och sa han gjorde slut ...


Då frågade jag :-vad gör du slut på ? 


Och det kunde ju han inte svara på ditekt ...men vi pratar mest om allting och vi är ju väldigt olika ...så differensen mellan våra perspektiv är ju enorm 


Nåväl 


Karlar överlag alltså ...


Sen blev Mamba sur på mig idag för att jag sa jag " gosat med " Laban ... :- Så onödigt tycker jag , svarade jag bara på det.


Så nu är jag trots allt kompis med både Laban och Mamba och jag menar jag är ju sååååååå SÖT så deras surhetgrad nivå är mestdels piece of cake för mig basa lite till total sötma 


Sådeså


Men ...

Jag har pms ... det är inte roligt alls 


Magen tjock 

Bröna sväller å ömmar 

Jag kan sova flera extra timmar 

Fryser 

Är jättehungrig 

Samt ovanligt känslig o ömtålig 


Ahhhhh så jha Tiger han svara Tack på mitt Grattis sms :-) 

Vi kanske ska träffas framöver ... vi håller på deala 


Och Mamba lagt in ett förslag som jag överlägger just vid detta skrivande stund 


Laban han fick jag fjäska lite för han vart trots allt lite putt igår o åkte hem mitt på natten åååå jag berätta jag träffat Mamba ...Laban svarar aldrig sms men han blev nog glad då jag fjäska lite.


Men Sir Väs har inte svarat på mina sms 

Han sms inte heller och ja då jag var sur förra året våren då då då blockerade jag honom via ett program på andra mobilen och nu har jag glömt mönstret för kunna öppna upp gamla mobilen och låsa upp blockeringen , ahhhh nåväl ... 

Om sir väs ringde mig o blev bortkopplad av blockeringen då blev han väl ännu mera sur sen sist ... oj oj oj oj 


Ahhhhh... nu sitter sängen som är nybäddad ... konstigt nog bäddas det ofta nuförtiden här hemma 

Kan inte förstå varför hahahaha .... *blink* 


Ahhhh grabbarna känner varandras doft är väl inte så uppskattat men är inte mitt fel att jag inte på grund av ryggen klatar av sitta i min 17 år gamla soffa. Och bor ju så litet att sängen är min sociala soffa för att jag ska kunna sitta prata lite längre än 10 min på en köksstol då jag får ont i ryggen av sitta på trästol oxå 


Så därav måste jag ju anpassa mitt boende och förutsättningarna med att jha erbjuda mitt sällskap sittandes i sängen.


Ingen som bryr sig om mig och min rygg och socialen har inte riktlinjerna för att hjälpa mig till annat boende eller nya möbler och sjukvården dom har inte ens bett mig komma tillbaka för åter kontroll sen alla mina akuta färder in till sjukhuset 2013 ... och ingen sjukvård som skickat hem stol eller soffa eller annat heller för stödja min vardag hemma 


Så jag får helt enkelt lösa det funktionsmässigt med det som redan är tillgängligt 


Och har man killbesök kompisar i sängen / soffan o dricker te / kaffe fikar och ser film / tv o äter godsaker då måste jag ju bädda om eller bädda nytt överkast osv


Skulle behöva ny soffa 

Ny stol för min rygg 


Och nya sängkläder 


Verkligen.... 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards